Hjulhus 2024 Tripp.2

Hjulhus 2024 Tripp 2

Vår-tripp 2 Norrlandskusten 2024

31 maj- 2 juni Nu har vi landat på Engesbergs camping strax utanför Gävle... Varmt som.. å nästan vindstilla, så det blev markis-skugga för att orka med värmen.. Fin omgivning. ***

2 - 4 juni Wow vilket ställe.. Nu har vi checkat in på Mellanfjärden camping och Gästhamn. Strax intill Jättendal. Stannar till tisdag. De bevingade djuren har dock en lite udda konsert.. En tupp galer i fjärran, en gök svarar upp med sitt Ko-ko-ko.. Ett gäng fiskmåsar övervakar sitt hamnrevir. Gick mellan de gamla ombyggda båthusen, över en träbro med en kanal från havet in mellan husen, kom fram till ett litet torg, med en Hamnkrog, by-teater, där både Peter Jöback och Chris Clifford kommer gästa, i år eller förra året framgick inte, hembygds-kuriosa, delikatess butik, hotell och matbutik,, tyvärr var allt stängt till mitten av juni.

4 - 7 juni Nu har vi lämnat Mellanfjärden, för vidare färd norrut, stannat för tankning av bil och kylskåp i Birsta/Sundsvall, för vidare färd till Snibbens camping strax utanför Härnösand, här stannade vi till fredag. Önskar dig en fin nationaldag! Landat och installerat oss,, på Snibbens camping strax söder om Högakusten bron, fick en jättefin naturplats på en platå, med egen strandkant, attans blåst dock.. Minst en 7-8 sek/m. fröken Nelly blev så i gasen av miljön och vinden. Man är ovan vid detta ljus.. kl. 22:50 och det är ljust ute, fast solen gått ner.. strandkanten ligger ca 10-15 meter från bilen.. Efter en blåsig dag med en skvätt från ovan, har vinden mojnat och solen är på väg bortom sjö och berg.

7 juni. Efter en skön natts sömn, har vi nu lättat från Snibbens camping, styr huven mot Överhörnäs camping i Örnsköldsvik. Vi har nu stannat på en stor p-plats för intag av fil/flingor strax utanför Docksta. Fin utsikt

7 -9 juni Nu har vi installerat oss på Överhörnäs camping/Örnsköldsvik, gått en vända runt,, (kort vända) Sitter och njuter i soool och måttlig vind. Stannar till på söndag.

9 - 11 juni  Nu har vi lättat från Ö-vik, styrt huven genom värsta regnväder söderut, Nu är vi installerade på Sörfjärdens camping, nästan mittemellan Sundsvall och Hudiksvall. Stannar 1 eller 2 dygn, inte bestämt oss än, därefter blir hemma nästa destination Vädret här ger inget utemys, +13 och kolsvart på himlen, så vi myser inne med kortspel ist. (Nåväl gräset hemma växer ..)

De regntunga lättade, så vi tog en promenad ner till stranden, 1,6 km t. o. r. men det blåste å var kallt, så vi gick inte ut på piren. Lång fin sandstrand finns det för de som vill bada...

Idag sitter vi inregnade, enl prognosen igår skulle det bli uppehåll under några timmar idag, men så blev det inte,, skitregn å +10 gr,,, inte ens Nelly vill gå ut, fast nöden så kräver, tur vi har regnkläder med oss, snabbt ut å snabbt in i värmen, vi fördriver dagen med kortspel och Nelly har bäddat ner sig i en skön filt (mitt överkast) Imorgon fm far vi hem till Bålsta..

Nu har vi landat hemma, urplock pågår med visst vemod,, vill inte vara hemma tycker både Nelly å matte..

Det blev några vändor
I tisdagskväll när vi kom hem med husbilen hade vi kört på reserven de sista 2 milen..
Idag när vi skulle åka å tanka den, kom vi typ 300 m, så började ett alarm pipa,, Nä, vi vänder sa jag, tillbaka till P, in å hämta personbils nyckeln, iväg till macken köpa reservdunk å diesel, tillbaka hem, tömma dunken i HBn, iväg med HBn till macken å tanka fullt.. och hem till Hb parkeringen, sen gå de 3-400 m hem... Nu är det frid å fröjd på alla fronter